COMVAR
Opis podstawowych funkcji programu Comvar-CV_MGZ
Ekran podstawowy modułu MGZ podzielony jest na dwie części: listę towarów po lewej stronie i szczegóły bieżącej pozycji po prawej. Listę towarów można rozwinąć na całość ekranu za pomocą opcji “ukryj panel” (powrót do podzielonego ekranu – podwójny klik na liście towarów).
Białe przyciski w górnej części ekranu przekierowują program do podstawowych jego funkcji. Kolejno dostępne są:
– fakturowanie: wystawianie faktur magazynowych oraz archiwum faktur wcześniej wystawionych.
– operacje magazynowe: ewidencja zakupów (plus archiwum faktur zakupowych), wystawianie dokumentów RW, PW i MM.
– zamówienia klientów: ewidencja zamówień klientów (można je później wykorzystać do fakturowania), kontrola realizacji zamówień.
– wydania WZ: ewidencja wydań do późniejszego zafakturowania. UWAGA: WZ-kę można również wystawić w opcji “fakturowanie”.
– zamówienia do dostawców: przygotowywanie, ewidencja i kontrola realizacji zamówień do dostawców. Możliwość przygotowania zamówień automatycznych.
– serwis – wydania: wydawanie towarów na potrzeby zleceń serwisowych, wystawianie dokumentów RW na serwis.
– depozyty: ewidencja depozytów klientów (np.przechowalnia opon).
Szare przyciski po prawej stronie pozwalają na obsługę słowników programu. Dostępne są opcje:
– cenniki – cenniki ofertowe wybranych dostawców (do zdefiniowania w opcji “ustawienia”).
– archiwum – lista dokumentów wystawionych w bieżącym magazynie.
– odbiorcy i dostawcy – kartoteki kontrahentów.
– magazyny – definiowanie listy magazynów, numeracja dokumentów magazynowych, przypisanie logo do magazynu.
– grupy rabatowe – definiowanie listy grup rabatowych i przypisanych do nich rabatów.
– typy dokumentów – deklarowanie listy kategorii dokumentów RW, PW i MM.
– kategorie – deklarowanie listy kategorii towarów przypisywanych do poszczególnych pozycji towarowych.
– klucze – przegląd listy zdefiniowanych kluczy, przypisanych do towarów w opcji “dopisz klucz” (można je wykorzystać do grupowania towarów).
– kontrakty – deklarowanie listy kontraktów przypisywanych do poszczególnych dokumentów.
– zestawy – deklarowanie kompletacji towarów złożonych do wykorzystania w opcji “produkcja” – – czytaj opis .
– zamienniki – deklarowanie listy zamienników.
– taryfy celne – deklarowanie listy taryf celnych wykorzystywanych przy zakupach z importu.
– remanent – sporządzanie remanentu.
Poniższy rysunek pokazuje dostępne opcje ekranu głównego.

Opcja zakładania nowego towaru dostępna jest w menu kontekstowym dostępnym pod prawym klawiszem na liście towarów lub po kliknięciu w przycisk “akcja”. To samo menu pozwala również wydrukować fiszkę towarową bieżącej pozycji towarowej (drukarka kodów kreskowych) i przejrzeć listę operacji na bieżącym towarze
Definiowanie nowego towaru obrazuje poniższy rysunek.

Deklarując nowy towar należy kolejno określić (nie wszystkie trzeba):
– indeks towaru – unikatowy, można wykorzystać podpowiadany przez program “ostatni plus jeden”.
– jednostkę miary
– nazwę w języku polskim
– oznaczenie PKWiU
– nazwę w języku obcym (dostawcy lub głównego kierunku sprzedaży)
– oznaczenie katalogowe towaru (podstawowe kryterium określenia towaru).
– oznaczenie wg dostawcy.
– nazwę producenta.
– numer grupy rabatowej
– kod kategorii
– oznaczenie zamienności
– kod taryfy celnej
– kod dostawcy
– kod marketingowy towaru
– cenę detaliczną towaru
– walutę ceny detalicznej (listę wykorzystywanych walut można ustalić w “ustawieniach”).
– procent stawki VAT (“zw” – kod stawki -1, “np” – kod stawki -2)
– ewentualny status: bubel, promocja, zestaw, usługa
– uwagi dodatkowe
Nowy towar może być też pobrany z poziomu cennika ofertowego dostawcy
W opcji fakturowanie można zarówno wystawiać faktury (paragony, wydania WZ) jak i przeglądać archiwum faktur wystawionych wcześniej (duplikaty).
Nie ma ograniczeń na ilość jednocześnie przygotowywanych faktur. Wszystkie niezarejestrowane faktury (domyślnie tylko przygotowane przez zalogowanego użytkownika) widoczne są na głównym ekranie opcji “fakturowanie” i można w każdej chwili wrócić do ich edycji. Po rejestracji faktury można tylko oficjalnie korygować.

Należy kolejno określić:
– kod klienta
– walutę faktury
– formę i termin płatności
– kod kontraktu
– numer magazynu, z którego pobierany będzie towar (z magazynem powiązany jest rysunek logo, który będzie wydrukowany na fakturze)
– formę sprzedaży (krajowa z VAT-em, eksportowa, unijna)
– kod ceny i rabat zbiorczy
– język, w którym będzie wydrukowana faktura
– listę sprzedawanych towarów
Wyszukiwanie towaru dostępne jest w trzech zaznaczonych na rysunku polach.
– wg indeksu – konkretny towar.
– wg nazwy – dowolny ciąg znaków zawarty w nazwie, oznaczeniu, kluczach i innych polach.
– wg oznaczenia – wszystkie towary o podanym oznaczeniu.
Wyszukiwarka zgłasza się w momencie opuszczania pola (wciśnięcie klawisza TAB) po wpisaniu do pola wyszukiwanego klucza. Części można również wyszukiwać za pomocą czytnika kodów kreskowych po wcześniejszym określeniu w “ustawieniach” numeru portu COM, do którego podpięty jest czytnik lub zaznaczeniu, że jest to czytnik typu klawiaturowego.
Dodatkowe opcje dostępne są po kliknięciu w rysunek logo w górnej części ekranu – rys.4.

Opcja służy do ewidencjonowania wydań części do serwisu. Części można wydawać tylko do zleceń otwartych wcześniej w module SRV. Wyszukiwanie części wg tych samych zasad co podczas wystawiania faktur. Można wskazać magazyn, z którego mają być wydane części. Części dostępne na stanie magazynowym zostaną od razu zarezerwowane w magazynie (zmniejszony stan dyspozycyjny). Części niedostępne zostaną zapisane “do zamówienia” i na tej podstawie można przygotować automatyczne zamówienie w opcji “zamówienia do dostawców”.

