COMVAR

Współpraca z KSeF

Konfigurowanie systemu

Aby włączyć współpracę z KSeF należy w ustawieniach administratora wprowadzić token głowny, nadany w aplikacji Ministerstwa Finansów (tu link do wersji testowej https://ksef-test.mf.gov.pl/web/login).
Wraz z podaniem tokena należy określić kontekst współpracy. Do wyboru jest wersja testowa, demo i produkcyjna (ta ostatnia na razie zablokowana). Wersja demo pozwala pracować z dowolnym NIP-em wymyślonym przez siebie i służy z założenia do testów oprogramowania. Wersja demo pozwala pracować na własnym NIP-ie (nikt inny nie ma do niej dostępu) ale nie jest uznawana za oficjalną, więc można (i należy) z niej korzystać w ramach przygotowań do uruchomienia KSeF w wersji produkcyjnej co na dziś oznacza obowiązkowo 1 lipca 2024 czyli najpóźniej 1 stycznia 2024 w celach testowych.
Na rys.1 widać gdzie w parametrach administratora należy wpisać token pobrany z aplikacji Ministerstwa Finansów.
UWAGA: możliwość zdefiniowania tokena w aplikacji Ministerstwa Finansów jest dostępna po wcześniejszym złożeniu w Urzędzie Skarbowym formularza ZAW-FA, na którym podaje się listę osób uprawnionych do korzystania z tej aplikacji. Później można się już logować własnym Peselem i profilem zaufanym.
O ile nie korzystamy jeszcze z KSeF należy zaznaczyć “nie korzystam, wysyłam faktury ręcznie” – teoretycznie wolno tak robić nawet po 1-szym lipca 2024


Rys.1


Działanie
Głownym celem KSeF jest rejestrowanie wystawionych faktur sprzedaży. Faktura staje się oficjalnie fakturą dopiero po otrzymaniu zwrotnie numeru pod jakim została zarejestrowana w KSeF. Również “data wystawienia” to data pod którą fakturę zarejestrował KSeF a nie to co podał wystawca faktury.
Drugim celem KSeF jest dostarczanie podmiotowi faktur zakupu czyli faktur sprzedaży wystawionych przez dostawców. Te faktury można pobierać z KSeF i zapisywać w systemie zarówno w rejestrze kosztów FTR jak i w przypadku faktur towarowych przyjmować jako w formie PZ w module MGZ.

Testowa wersja opcji przyjmowania faktur zakupowych dostępna jest w module CRD czyli Centralnym Rejestrze Dokumentów. Widać to na rys.2. Opcja dostępna jest po zdefiniowaniu tokena KSeF w ustawieniach administratora.


Rys.2


Po zalogowaniu do KSeF można pobrać faktury zakupowe wystawione w zadanym okresie czasu i wprowadzić je do Centralnego Rejestru Dokumentów, gdzie później mogą być przekazane dalej (do rejestru kosztów lub do magazynu).
Zamknięcie okna powoduje wylogowanie z KSeF.


Rys.3